ROSA

SPOT

MXD
 


FORSIDE
NYHEDER
FESTIVALBILLETTER
DSB WILDCARD FESTIVALBILLETTER
PROGRAM OG
TIDSPLAN
BANDS
ANMELDELSER
SEMINARER
INTERVIEWS
KONFERENCIERS
TORSDAG: ÅBNINGSAFTEN
TORSDAG: KONFERENCE OG UDSTILLING
SPOT CAFE
INFO OM SPOT
INFO-KORT
FORMÅL OG
KONCEPT
SAGT OM SPOT
SPOT HISTORIE
SPONSORER OG
PARTNERE
OMRÅDEANSVARLIGE
TEKNIK
BLIV FRIVILLIG
KONTAKT OG
FEEDBACK
NYHEDSBREV

SPOT'en blev tændt med maner1. Juni, 2007

Mik Stegger | 

foto: Michael Ersted
Gunnar Madsen byder velkommen.
Foto: Michael Ersted
Årets SPOT Festival blev skudt i gang med maner torsdag aften. Et særdeles velbesøgt Musikhus dannede rammen om den store åbningsseance, hvor arrangementet blev sendt i luften med taler og musik.

ROSAs daglige leder, Gunnar Madsen, bød velkommen og takkede alle, der havde gjort en indsats for at gøre festivalen mulig. Han nævnte at 700 bands havde meldt sig som ansøgere til årets festival, og måtte beklage, at det i høj grad er simpel matematik angående festivalens scenekapacitet snarere end kunstneriske kvalitetskrav, der fælder mange ansøgere.

På årets festival har man, på linje med sidste års arrangement, valgt at præsentere et par ikke-nordiske bands på åbningsaftenen, men der skal dog ikke herske tvivl om at SPOT Festivalens generelle fokus ligger på dansk og nordisk musik, sagde Gunnar Madsen. Han kunne med glæde konstatere, at der var tendens til, at bands, der havde spillet på SPOT, i høj grad også var at finde på danske og udenlandske scener efterfølgende.

Bjarke Svendsen fra musikforeningen Ljud var det lokale indslag på talerstolen, og han var ikke bleg for at lange ud efter især den danske musikpresse, som han finder for midtsøgende og for fokuseret på at skrive af efter toneangivende udenlandske kolleger (læs talen via linket th.). Han opfordrede SPOT Festivalens publikum til ikke at være bange for at gå ad ukendte stier i jagten på ny musik – og til ikke at være bange for at lade den ny musik udfordre sig.


Marybell Katastrophy under den
tændte SPOT. Foto: Michael Ersted
Sidste tale kom fra Dirk Schade, der er chef for Europas største musikevent, Popkomm i Berlin. Han havde kun lovord tilovers for det tekniske og kunstneriske niveau på den danske og skandinaviske scene for rytmisk musik, og høstede applaus for meldingen om at man i Storbritannien skal huske at kigge sig over skulderen og ikke føle sig for sikker på sin position som Europas førende leverandør af rock’n’roll.

Aftenens første musikalske indslag stod Marybell Katastrophy for. Kvartetten var i dagens anledning udvidet med trommeslager, gæstevokalist og et dusin kvindelige korsangere, og gruppens kraftfulde udtryk gav publikum den første smag af det, man kommer på SPOT efter: oplevelser, der løfter og sætter sig. Forsanger Marie Højlund og co. beviste fuldt ud, hvorfor det netop var dem, der skulle udfylde dette prestigefyldte promgrampunkt.

Efter en kort pause indtog norske The National Bank scenen og demonstrerede i den grad pondus og stort overskud i deres aflevering af sangene fra debutalbummet fra 2004, der bærer gruppens navn. knap tre intense kvarter senere var det slut. Folk forlod Store Sal og forsvandt ud til aftenens øvrige koncerter på byens spillesteder: SPOT er i svingninger – igen!






SPOT-åbningstale af LJUD's Bjarke Svendsen
         


Mail til ROSA