SPOT med bredspektret og stjernebesat seminarprogram
8. Maj, 2007
Martin Buhl |
Tag en puster fra livemusikken og deltag i foredrag og paneldiskussioner, der i år spænder fra managerrollen over ”guides” til karrieregennembrud i UK og USA til hvordan danske sangskrivere finder inspiration til tekster gennem hverdagsoplevelser. Deltagerne går lige fra den tidligere Pink Floyd-manager Peter Jenner over Hendrix-, Zeppelin- og Stones-tekniker Eddie Kramer til danske kändisser som Jokeren, Remee, Troels Abrahamsen, Peter Sommer, Anne Dorte Michelsen m.fl.
SPOT Festival 2007 har stærke emner såvel som stærke nationale som internationale deltagere på årets panel- og foredragsprogram.
Peter Jenner, tidligere manager for Pink Floyd, besøger i år SPOT Festivalen
Tag bare Pink Floyds tidligere manager, manden bag Rolling Stones’ berømte Hyde Park-koncert m.m., Peter Jenner, der indgår i paneldiskussionen ”What Is An Manager And Why Do We Need One?” sammen med yderligere to erfarne engelske managers, Jonathan Shalit og John Glover samt Jeasper Krøll, formand for ”Music Managers Forum” i Danmark. Det bliver et seminar med masser af spændende eksempler taget fra dagens musikbranche, og engelske Christian Ulf-Hansen (bl.a. manager for Teitur) er ordstyrer.
Nu vi er ved det udenlandske kommer panelerne også med råd om, hvad der skal til for at gøre sig henholdsvis i USA og på det britiske musikmarked. Med stilling som A&R hos store amerikanske selskaber som Dreamworks og Interscope Records - samt managementarbejde for Mötley Crüe og Fleetwood Mac - opstiller amerikanske Jade McQueen en guide til, hvordan man skal lære at forstå det amerikanske marked, og de udfordringer det stiller, og i seminaret ”Breaking Great Britain” diskuterer englænderen Joel De'ath - chef for Atlantic Records' A&R-afdeling - norske Knut Eikrem fra Xlantic Music Group, m.fl. hvorfor den engelske musikbranche p.t. leder efter ”the next big thing” lige netop i Danmark.
Jon Webster med 32 års erfaring og bl.a. stifter af "Mercury Music Prize"
Andre seminarer står i for- og fremtidens tegn. Stifteren af Mercury Music Price Jon Webster har de sidste 32 år arbejdet i den engelske musikbranche, og vil i foredraget ”Looking back – into the future” spå om hvilken retning den skiftende musikbranche bevæger sig i, og vi bliver i fremtiden, når den tidligere direktør for Motown/EMI Keith Harris sammen med amerikanske Greg Holloway giver deres bud på, hvordan ”eListeningPost” kan blive den nye revolutionerende form for musikdistribution. Og så vil Eddie Kramer – som tidligere offentliggjort – holde foredrag baseret på fotos han tog under sit mangeårige arbejde som lydtekniker for bl.a. Hendrix, Led Zeppelin, Rolling Stones, Santana m.fl.
Den danske del af seminar-programmet har også godter at byde på: Emnet ”Hverdagstekster – samfundets indflydelse på sangskriveren” behandles af rapperen Niarn og sangskriveren Peter Sommer som eksponenter for den ”nye” scene sammen med Anne Dorte Michelsen, Niels Skousen og panelets moderator Ivan Pedersen. Og under titlen ”Døgnfluen der ikke ville dø” diskuterer seks indflydelsesrige personer fra det danske hiphop-miljø dansk hiphop indtil i dag – samt hvilke stier miljøet skal benytte sig af i fremtiden. Chief 1, Jokeren og journalist Rune Skyum-Nielsen er blandt deltagerne.
Peter Sommer deltager i "Hverdagstekster – samfundets indflydelse på sangskriveren”
Poul Martin Bonde kalder sig selv for Musikentrepenør, og har i mere end 25 år været i berøring med store dele af den danske musikbranche. I år på SPOT Festivalen fungerer han som interviewer ved på to seminarer. Første seminar ”Do It Yourself – på meget højt plan!” bliver en snak med superproducer Remee og pladeselskabsdirektør m.m. Kjeld Wennick, om hvordan store ambitioner og viljen til at gå selv kan bane vejen fra at være talent til at blive international succes. Desuden svinger Bonde taktstokken i en samtale med musikerne Nikolaj Nørlund og Troels Abrahamsen, der i øjeblikket viser, hvordan musikalsk multi-tasking som musiker, producer, sangskriver m.m. anno 2007 kan bane vejen frem til kunstnerisk anerkendelse.
Remee snakker om vejen fra at være talent til at blive international succes.
Morten Bay og Julie Ralund tager udgangspunkt i deres bog ”Generation Netværk” og taler dels om traditionelle kommunikationsmetoder som snart tilhører fortiden til – dels om hvordan et produkt kan markedsføres og kommunikeres ud til fremtidens mediebruger.
Endelig indbyder Danske Jazz Beat og Folkemusik Autorer i samarbejde med ROSA til diskussion om, hvordan de nordiske lande - med udgangspunkt i musikken - kan skabe nye samarbejdsintiativer og diskuterer om ikke sangskrivere, komponister og musikere kan udnytte Nordens relativt ”store” musikmarked bedre? Deltagere er norske Henning Kvitnes, finske Matti Heikkila og svenske Elise Einarsdotter, mens Poul Krebs er ordstyrer.