De seneste ti år er der sket store forandringer i den globale orkestergrav. Aktørerne i det gigantiske orkester, som musikindustrien udgør, indtager nye pladser - og nogle forsvinder, mens nye kommer til. Sat lidt på spidsen er branche, orkestre og publikum ved at bytte plads, således at branchen nu fra tilskuerpladserne kan se, hvordan musikere og forbrugere tager plads i orkestergraven med den digitale udvikling som kompromisløs dirigent.
På "Knock Knock – The Future of Music" 31. maj åbner Innovation Lab og ROSA – Dansk Rock Samråd dørene til en konference om musikbranchens fremtid og aktuelle tilstand. En branche-event, der hverken i form eller format før er set i Skandinavien. Mere end 10 internationale speakers står klar backstage, og alle vil de give deres bud på, hvordan man agerer på branchens konstant foranderlige scene.
Hvordan vil pladeselskaber, forlæggere, distributører, musikere, reklamebureauer, tele- og mobilselskaber og teknologiudbydere satse for at markere sig på det digitale musikmarked – og hvem bliver de nye aktører? Hvilke nye forretningsområder vil opstå som følge af mødet mellem nye teknologier og musik? Hvordan vil industrien forholde sig til hindringer som fx interoperabilitet, politik og piratvirksomhed for at kunne etablere et sundt og overskudsgivende marked? Hvilke produkter, platforme, partnerskaber og forbrugermønstre vil blive drivkraften bag musik i fremtiden – og ja, bag indholdsbrancher i det hele taget? Og ikke mindst; hvad med kunstnerne? Spørgsmålene er mange, og på Knock Knock søger vi svarene.
På konferencen bruger vi musikindustrien som et eksempel på, hvad der sker, når teknologien pludselig dikterer og påfører en branche gennemgribende omvæltningsprocesser – omvæltninger, der dikteres udefra. De seneste ti års historie vidner om, at det ikke er nok for en branche at holde øje med den teknologiske udvikling – det er et must for enhver virksomhed og branche at være på forkant med udviklingen. Det er der heldigvis også mange, der er, og nogle af dem kan du møde på Knock Knock – The Future of Music.
På konferencen kan man møde alt fra markante internationale spillere, pionerer, first-movers og til små innovative undergrundstiltag.
Konferencen Her kan man bl.a. møde:
Les Ottolenghi, president, INTENT MediaWorks (US)
Johan Vosmeijer, Managing director, SellaBand (De)
Steeve Meyers, CEO, Theta Music Technologies (JPN)
Steve Gordon, Steve Gordon Law (US)
John Buckham, CEO Magnatune (US)
Og mange flere…
Udstilling Der vil hele dagen også være en stor udstilling, hvor alt fra de nye medietypers webportaler til futuristiske gadgets vil give et håndgribeligt indtryk af udviklingen i branchen. Oplev bl.a.:
GYPSY MIDI - det musikalske robot-skelet
MIURO - robot-anlægget, der følger dig med musik rundt i huset
SONOS - fremtidens medie- og underholdningscenter i hjemmet
Trommebukser – navnet siger det hele. Et par bukser, der er spækket med sensorer og koblet på et samplet trommesæt
The Music-Internet Symbiosis. Den store web-ø, hvor de mest spektakulære, banebrydende og lovende musikportaler vises og kan afprøves
- Med denne konference ønsker vi at sætte en positiv og konstruktiv dagsorden med en helt central holdningsændring - imod at se de teknologiske udviklinger som nye muligheder i stedet for udfordringer - og inviterer indenfor til en konference, hvor du kan se, hvad man rent faktisk kan gøre, og hvad man for enhver pris skal afholde sig fra at gøre i mødet med den nye teknologi”, siger Innovation Labs medstifter, Mads Thimmer.
ROSAs og SPOT Festivalens leder Gunnar Madsen fortsætter: - Vi vil gerne yde et bidrag til, at de fremtidige kunstneriske, erhvervsmæssige og teknologiske dagsordener formidles tættest muligt på de musikere og komponister, der - sammen med den almindelige forbruger og publikummer - vel er kerneenergien i musiklivet. Derfor sætter vi SPOT på Knock Knock.
Knock Knock - The Future of Music Musikhuset Aarhus, Lille Sal Torsdag 31. maj kl. 9.30-17.00
Læs mere om Knock Knock – The Future of Music her:
Download hele konferenceprogrammet som pdf her (2MB):