ROSA

SPOT

MXD
 


FORSIDE
NYHEDER
FESTIVALBILLETTER
DSB WILDCARD FESTIVALBILLETTER
PROGRAM OG
TIDSPLAN
BANDS
ANMELDELSER
SEMINARER
INTERVIEWS
KONFERENCIERS
TORSDAG: ÅBNINGSAFTEN
TORSDAG: KONFERENCE OG UDSTILLING
SPOT CAFE
INFO OM SPOT
INFO-KORT
FORMÅL OG
KONCEPT
SAGT OM SPOT
SPOT HISTORIE
SPONSORER OG
PARTNERE
OMRÅDEANSVARLIGE
TEKNIK
BLIV FRIVILLIG
KONTAKT OG
FEEDBACK
NYHEDSBREV

The Concretes - Spot 2007, Officerspladsen, fredag

John Fogde | 

The Concretes 
The Concretes (foto: Jan Chrillesen)
 
Svenske The Concretes udsendte i april deres tredje album, der samtidig var det første efter Victoria Bergsman i 2006 forlod gruppen. Men til trods for at gruppen faktisk efterhånden har nogle år på bagen, så var koncerten på Spot deres kun anden i Danmark og ikke overraskende den første med Maria Eriksson i front.

Det otte mand store orkester spillede ikke overraskende, udskiftningen på forsangerpladsen taget i betragtning, primært materiale fra det seneste album, hvilket desværre betød at den første halvdel var en noget spag omgang.

Gruppen trækker på en lang række af de samme inspirationskilder som eksempelvis Belle & Sebastian og på bandets udgivelser tilføjes de sofistikerede 60’er-inspirerede popsange masser af charme af de ofte underspillede og humoristiske svenskere.

Charmen var dog desværre blevet efterladt på Sverigesbåden, hvor den åbenbart havde fundet en plads i baren sammen med engagementet og spilleglæden. I hvert fald var de første 25 minutter af koncerten en særdeles trist omgang, hvor man nærmest ikke kunne genkende bandet fra det digitaliserede udtryk, man kan finde i pladeforretningerne.

Men bedst som man var besluttet på at forlade koncerten for at finde en Cure-fan, der kunne komme med nogle opmuntrende Camus-citater, vågnede bandet en smule op og spillede tre sange for fuld knald. Det var som at høre et helt nyt band og ikke overraskende var det en kærkommen afveksling.

Det var dog lidt forunderligt, at et af koncertens højdepunkter skulle blive gruppens version af det gamle The Zombies-hit ”Time Of The Season”, der bestemt ikke blev ringere af at høre de to kvindelige vokalister synge <i>Who’s Your Daddy</i> kælent undervejs.

Højdepunktet kom dog til sidst, hvor de leverede en version af ”Song For The Songs” fra gruppens foregående album, der primært blev sunget af guitaristen Lisa Milberg, der viste mere nærvær i de tre minutter, end Eriksson havde fremmanet i hele koncerten. Ærgerligt at det ellers så tiltalende orkester ikke kunne tilbyde Spot-publikummet mere engagement i dag.







         


Mail til ROSA