ROSA

SPOT

MXD
 


FORSIDE
NYHEDER
FESTIVALBILLETTER
DSB WILDCARD FESTIVALBILLETTER
PROGRAM OG
TIDSPLAN
BANDS
ANMELDELSER
SEMINARER
INTERVIEWS
KONFERENCIERS
TORSDAG: ÅBNINGSAFTEN
TORSDAG: KONFERENCE OG UDSTILLING
SPOT CAFE
INFO OM SPOT
INFO-KORT
FORMÅL OG
KONCEPT
SAGT OM SPOT
SPOT HISTORIE
SPONSORER OG
PARTNERE
OMRÅDEANSVARLIGE
TEKNIK
BLIV FRIVILLIG
KONTAKT OG
FEEDBACK
NYHEDSBREV

Mouritz/Hørslev Projektet - Spot 2007, Musikhuset, Lille Sal, fredag

Jakob Østergaard Nielsen | 


Foto: Eva Kappel

Der var store forventninger til Mouritz/ Hørslev Projektet, da de gik på scenen i bunden af en næsten fyldt Lille Sal. Dels fordi, at koncerten havde været et kvarter undervejs, hvor publikum udenfor dørene var blevet mere og mere utålmodige og dels fordi, at troubadouren Mads Mouritz har været en intelligent og engageret fortolker af forfatteren Lone Hørslevs specifikt danske poesi. Det er en poesi, der først og fremmest overhovedet ikke rimer (ligesom en gennemsnitlig sangtekst), og samtidig rummer tætte og delikate nuancer igennem anvendelsen af det specifikt danske som bagtæppe: vejret, provinsialismen og det helt igennem almindelige livs små mirakler og intrikate mærkværdigheder. Det kræver en særegen sensibilitet at fortolke, og af de samme årsager har både (store) Klaus Lynggaard og TV2s Steffen Brandt rost projektet (meget) for dets lavmælte, spilfægteriske susen igennem og af stort såvel som småt.

Alt i alt blev det til fem numre, der indledte med ”Tak For Dit Brev”, hvor Mouritz og hans prøvende guitarspil og distinkte vokal emmede af en skramlet, susende charme, og samtidig sendte hilsner til Nikolaj Nørlunds fortolkninger af Michael Strunge (NAVNLØS, 1996). Den samme skramlede charme forblev kollektivt nærværende under samtlige fem numre, hvor projektets medlemmer rykkede lidt rundt undervejs: bassist Thomas Vang indledte på violin, og guitarist Jacob Funch brugte mestendels sin tid på keyboards og elektro-trommer. Den form for sammensathed passede overordnet propert ind i det generelle billede af aftenens (korte) koncert, og hurtigt nåede Mouritz hen til et afsluttende up-tempo nummer og den rytmisk snublende ”Haabets Alle”, der både ligger i Brønshøj og (måske lige præcis derfor) i den grad var et sindbillede på Hørslevs poesi og dens særlige blik for almindeligheden. På trods af sammenspillets permanent sitrende charme forblev det dog ikke uden vanskeligheder, og det virkede til, at bandet generelt led under for lidt tid til forberedelse, og det skæmmede (absolut) helhedsindtrykket.

Alt andet lige var Mouritz/ Hørslev Projektet et inderligt og sært nærværende bekendtskab, der dog ikke kom igennem aftenens optræden uden skrammer, men alligevel kan projektet varmt anbefales på årets Roskilde Festival. Der var da også efterfølgende stående ovationer til Mouritz og band, der forlod scenen næsten lige så hurtigt, som de var kommet, men det ændrede dog ikke ved, at Mads Mouritz denne aften formåede at sende små lysende breve op igennem salen med og uden slåfejl og egentligt inderligt tak for det.







         


Mail til ROSA