MikkelModulererMarius - Spot 2007, Kunstbygningen, fredag

Helle Juhl Lassen, foto: Pia Ry |

Det er ganske enkelt eminent, dét musiktidsskriftet Geiger har arrangeret sporadisk siden 2002 under overskriften "lyd + litteratur". Nogle gange festivaler, andre gange mindre happenings, men altid bevægende sig i krydsfeltet mellem musik og litteratur. Samarbejdet kunstarterne imellem har allerede produceret et fremragende og fremadskuende album, nemlig "audioPoesi – en antologi" (2006), og nu altså også gjort sig fortjent til en plads på SPOT 2007. En afsidesliggende plads, dog, i Århus Kunstbygning, hvor lys og lyd absolut kunne være bedre, ligesom antallet af publikum. Desværre. For hvad man ikke ved, går man aldeles glip af, og én af dagens højdepunkter fandt så afgjort sted hér, frem imod midnat, hvor "MikkelModulererMarius" gav den max gas, eller også tog duoen bare gas på alle mulige (danske) ting og sager, ofte med politisk kant og erotiske – for ikke at sige pornoagtige – undertoner.
Det var ærlig talt svært at afgøre, om man var vidne til stor poesi, elektronisk noise, jazz, dup, hip-hop, folkesang, danseteater eller rent og skær stand-up på den slapstick-agtige måde. Sandheden er jo nok, at koncerten havde lidt af det hele, som når kunst er cool og i en slags balance.

Formerne var mange, såvel digterisk som musikalsk, fra folkesangen og talen til medborgerne over remse-rappen og videre i en nærmest messende monotoni, blot for at pege på lidt af spændvidden. Forfatterskoleuddannede Marius Nørup-Nielsen, KAN faktisk synge, endda med galoperende pastiche på læben, alt imens Mikkel Meyer for eksempel kan rotere med hofterne, lave gedigent live-editing, spille æg, og helt generelt udfordre grænserne for, hvad vi normalvis kalder musik. Der er alt mulig grund til at holde øje med disse to herrer, også hver for sig, den ene aktuel med novellesamlingen "Styrkeprøver", den anden med LPen "Responge EP", og ikke mindst med krydsfeltet "Lyd + Litteratur".