Mercenary - Spot 2007, VoxHall, lørdag

Peter Melgaard, foto: Thomas Mose |

SPOT 2007 var dog tæt på at blive en skandale rent metalmæssigt. Kun 3 metalnavne prydede programmet, og selvom Hatesphere og The Psyke Project altid er en oplevelse værd, er de trods alt gengangere på festivalen – og sidst, de var her, var de endda programsat samtidig! Man skulle tro, at bagmændene kun tog metal med for at undgå alt for meget kritik, men ”forhåbentlig” er det kun et tegn på manglende indsigt i, hvad der rører sig på den spirende og succesrige, nordiske metalscene lige nu.

Når det så er sagt, så er det svært at sætte en finger på Mercenarys optræden på dette års SPOT Festival. Med den seneste Danish Metal Award for Bedste Album i bagagen, som de i øvrigt snuppede for snuden af Illdisposed, er der kun grund til høje forventninger, og som oftest, når de indtager scenen, bliver de indfriet til fulde. Den danske prog-power-metal fås ikke bedre herhjemme, og selvom aftenens sætliste var lige lovligt domineret af det seneste prisvindende album, var det en fornøjelse endelig at være vidne til en koncert på festivalen, hvor lyden var høj nok og såmænd også god nok.

Lige da bandet gik på, og kun ca. 10 personer havde indfundet sig foran scenen, krøb de bange anelser sig nu ind under huden, men publikum kravlede lige så stille frem fra borde og afkroge, imens Mercenary stod med ryggen til og outroen til titelnummeret ”The Hours That Remain” gjaldede ud af højttalerne. Det første nummer – det tunge monsternummer ”Soul Decision” – fik dog hurtigt fyldt gulvet, og det var rart at se og høre, at bandet var engageret fra starten, og det blev da også til mange opfordringer til publikum om at skråle med undervejs.

De 6 numre, de fik lov til at fyre af, blev afsluttet med ”11 Dreams”, som viser Mercenary fra deres bedste side med kombinationen af melodiøse omkvæd og tonstunge riffs. Mikkel Sandager beviste endnu engang også, at han er en værdig arvtager til den tidligere frontfigur Kral, med falsethvin som er en kastratsanger værdig. Forhåbentlig har Sandager dog ikke ofret kronjuvelerne på samme vis for at nå de høje toner.

Det bliver spændende at se om næste års SPOT Festival har lavet researchen bedre end i år, eller om den blot byder på flere gentagelser – i så fald kan man godt tåle at se mesterlige Mercenary igen.