Mads Gammelgaard, foto: Anders Stensgaard |
den unge norske sanglærke Marit Larsen og hendes 5 mand høje ensemble indtog scenen i Musikhuset Store Sal, var der langt imellem de fyldte sæder.
Om det var den tomme kulisse der bidrog til den lettere nervøst snublende start eller bare svingende lydniveau på vokalen er svært at sige. Det blev der dog til alt held hurtigt rettet op på og den umiddelbare nervøsitet viste sig dog også snart at være ubegrundet, da Marit Larsens ganske habile vokal og legesyge hybrider mellem singer/songwriter og pop med stænk af country på ingen måde afslører at der er tale om en sangerinde på kun 22 år.
Med en række hit-singler, en pris for ”Best Norweigan Act” ved sidste års MTV Europe Music Awards og en fortid som purung poptøs i hit-duoen M2M har Marit Larsen da også en solid baggrund. Netop derfor kan det undre at sangene ikke blev leveret med mere pondus over hele linien. Der var ikke meget spræl i backingbandet, der fra starten leverede en lidt uenergisk bund og generelt bare virkede som statister i Marit Larsens charmeoffensiv.
Det var netop den unge sangerindes uprætentiøse attitude der gav det nødvendige ”løft” og reddede koncerten fra en tidlig druknedød den ikke havde fortjent. Der er nemlig tale om veldrejet og gedigent pop uden de store armbevægelser godt hjulpet på vej af Marit Larsens karisma, der leder tankerne hen på Lisa Ekdahls umiskendelige publikum-tække.
Hele affæren var dog en kende tandløs og på den baggrund kan det godt undre undertegnede om, ikke Marit Larsens sukkersøde pop ikke var en anelse malplaceret i SPOT-filosofien om fornyelse og originalitet. |