Lo-Fi-Fnk - Spot 2007, Officerspladsen, lørdag

Peter Bøggild |

Lo Fi Fnk er bare the next big thing. “Olja” og “Benni” fra Stockholm havde på Spot festivalen fået forstærkning til deres Daft Punk inspirerede electro-disco-indie-dance af en trommeslager, der spillede på et diminutivt elektronisk trommesæt. Siden deres debutplade Boylife fik en varm modtagelse overalt i 2006, har duoen siden turneret heftigt. Mere end 100 koncerter rundt om i verden alene det sidste år er det blevet til.

På Officerspladsen var klokken lige over halv fire da tre drenge i starten af tyverne trådte ind foran deres forskellige maskiner og uden videre dikkedarer tændte for deres forsyning af strambuksede sequencer beats og diw-diw lyde. Stilen kendes fra danske WhoMadeWho og norske Datarock; housede rytmer garneret med live instrumenter og vokal. Simpel og effektiv måde at gøre dancemusik til noget man kan synge med på og danse til foran en scene. Konceptet holder fint, men det gjorde Lo Fi Fnk bare ikke live.

Kompositionerne var ikke interessante nok og når forsangeren ikke rigtig kunne synge men gjorde det hele tiden, var der ikke meget at juble over. Gennem store dele af koncerten forhindrede vokalens oplagte mangler de indimellem iørefaldende hooks i at komme til live. Hvis LFK skulle være det nye alle må høre, har jeg svært ved at se hvor det nye var: jeg har hørt det hundrede gange før, og bedre: Junior Senior, Filur og førnævnte Datarock og WhoMadeWho.

Det hjalp lidt på dynamikken at alle tre på scenen trampede, tampede og spillede på et eller andet, og selvom kun 5-6 af tilskuerne havde husket danseskoene lød et rimelig bifald efter hvert nummer.

LFF hoppede og rundt og flashede kejserens nye street-clothes og deres street-moves, men når det sidste diskolys er slukket, står et indtryk tilbage af soveværelse, myspace, webcam og karaoke. Hvis alle er stjerner er ingen stjerner. Og Lo Fi Fnk mangler endnu noget star-quality - det kan være det kommer med tiden.

Jeg savnede Daft Punks tørre minimalisme, Datarocks (marginalt) bedre vokaler og sange der rækker ud over et enkelt genkendeligt hook og det obligatoriske break hvor programmøren spiller en sjov lyd fra computeren. Et bedre forberedt sceneshow... et eller andet nyt, fedt eller frækt. Musikken fungerer muligvis bedre i et diskotek, på en klub, på CD, eller måske allerbedst, som mp3 ud af PC-højttaleren mens man checker deres website ud. Lo Fi Fnk er som navnet siger Low Fidelity Funk, og dermed ganske præcist deklareret.