ROSA

SPOT

MXD
 


FORSIDE
NYHEDER
FESTIVALBILLETTER
DSB WILDCARD FESTIVALBILLETTER
PROGRAM OG
TIDSPLAN
BANDS
ANMELDELSER
SEMINARER
INTERVIEWS
KONFERENCIERS
TORSDAG: ÅBNINGSAFTEN
TORSDAG: KONFERENCE OG UDSTILLING
SPOT CAFE
INFO OM SPOT
INFO-KORT
FORMÅL OG
KONCEPT
SAGT OM SPOT
SPOT HISTORIE
SPONSORER OG
PARTNERE
OMRÅDEANSVARLIGE
TEKNIK
BLIV FRIVILLIG
KONTAKT OG
FEEDBACK
NYHEDSBREV

JazzKamikaze - Spot 2007, Musikhuset, Store Sal, lørdag

Helle Juhl Lassen, foto: Jonas N. Jakobsen | 



En ganske særlig stand i Århus Musikhus sælger T-shirts, Cd´er og andet merchandise, de er stort anlagte, overstrøede med superlativer og efterhånden også internationalt anerkendte, som førende på den musikalske genrefront: Jazzkamikaze lukkede og slukkede SPOT 2007s Store Sal med et brag af en koncert, som høstede stående bifald. Og det var helt velfortjent. For bortset fra en – for undertegnede – lige lovligt klichéfyldt omgang klimakssuspense, som afsluttede ballet med en laaang serie pumpede powerakkorder, var der ikke mange kritiske momenter at pege på. Jazzkamikaze leverede varen, som man siger, levede til fulde op til både pompøsiteten og superlativerne, endda med mere til.

Powerjazzkvintet, som er et skandinavisk samarbejde af den allermest talentfulde unge slags, dyrker moderne jazz på en funky, hård og hektisk måde, så aldeles up-to-date som det klassiske kvintetformat (sax, guitar, piano, bas, trommer) overhovedet kan blive. De hyperavancerede soli nåede nær ved hele vejen rundt både i instrumenter og i harmonisk kompleksitet, og, med fare for at lyde blasfemisk, vil jeg mene, at Alex Riel muligvis har fundet sin yngre overmand i kvintetens svensk/norske trommeslager Anton Eger. I al fald når det gælder om at holde og optrappe tempo, for Jazzkamikaze er noget så paradoksalt som frustrerende fascinerende kaotisk koncentreret at lytte til, as if we´re traveling at the speed of sound.

"Traveling At The Speed Of Light" er just titlen på Jazzkamikazes seneste album, indspillet og produceret i New York i 2006, og dén titel er mildest talt rammende. For man fatter vitterligt ikke, at det kan være fysisk muligt, at manøvrerer Jazzmusikkens fem traditionelle instrumenter SÅ rytmisk rapt på fingre og håndled, og slet ikke i disse elektroniske tider, hvor umenneskelige tempi som regel produceres på laptops. Et af koncertens fedeste elementer var fx IKKE et elektronisk remix, men derimod en ægte live jazzbeatet udgave af Nirvanas klassiske "Smells Like Teen Spirit". Al mulig ære og respekt for dén fortolkning.







         


Mail til ROSA