Alphabeat - Spot 2007, Officerspladsen, fredag

Mads Gammelgaard, foto: Kristine Anker |

Der var tændt op under kedlen fra start da Alphabeat parvis indtog scenen på Officerspladsen til en begejstret modtagelse fra det fortrinsvis yngre publikum. Der havde dog sneget sig enkelte Alphabeat-entusiaster i 25+ kategorien ind til koncerten, hvilket nok er et udtryk for at det selvproklamerede ”greatest birthday band in the world” er godt på vej til at blive hele Danmarks festorkester par excellence.

Stilen blev dog også lagt fra første nummer den aktuelle hit-single ”10.000 Nights of Thunder” blev sparket udover scenekanten til stor fornøjelse for det opstemte publikum.
Den lalleglade festparade fortsatte med de diskofile ”Fantastic 6” og Rubberboots” akkompagneret af et helt arsenal af sæbebobler og balloner.

Hele herligheden kørte i højeste gear, indtil den lettere gumpetunge ”Nothing But My Baby” trak lidt af den højspændte stemning ud af koncerten. Det var dog kun for en kort stund da festen hurtigt blev kick-startet igen af sanger Anders SG. Med næsten manisk energi udførte han atletiske udskejelser iført en ultrakort t-shirt, der under normale omstændigheder ville have fået sædelighedspolitiet op af stolen.

Anders SG havde i anledningen af SPOTs superstramme program forsøgte at holde monologerne mellem numrene til et absolut minimum. Det gik lidt ud over Alphabeats store force der ligger deres charme og uhøjtidelige kommunikation med publikum. Der blev da heller ikke plads til storhittet ”Fascination” der måtte lade livet for SPOTs tidsplan, til ærgrelse for det hit-hungrende publikum.

Alt i alt vist Alphabeat et ton af hitpotentiale og kan formentligt, i kraft af deres tæt-pakkede turnéplan sommeren over, gøre tilføjelser til deres allerede betragtelige fanskare.