Aheadahead - Spot 2007, Kunstbygningen, fredag

Rasmus Elm Rasmussen, foto: Tilde Juul |

Duoen Aheadahead består af den herboende amerikaner Michael Lee Burgess og laptop-kunstneren Henrik Sundh, som sammen var mødt op på kunstbygningens scene fredag aften for at levere deres særprægede hybrid af poesi og lydkunst. Burgess er en af pionerene indenfor Poetry Slam i Danmark, og Henrik Sundh har længe været aktiv på den eksperimentelle jazzscene, bl.a. i bands som Tys Tys og Autofant. Som Aheadahead udsendte de to kunstnere sidste år debut-pladen "High Status and Continued Success in the Ongoing Battle for Power and Prestige" på det lille danske selskab Ilk, og netop herfra var en del aftenens repertoire udplukket.

De lagde ud med ”Osama”, som omhandlede Burgess’ drøm om mødet med Osama Bin Laden og deres efterfølgende shoppingtur i K-mart, akkompagneret af arabermusik og støjende industrielle lydkollager. Teksten ender med, at Burgess ikke kan passe en T-shirt de har købt, hvorefter Osama siger, at problemet er, at amerikanerne har for lange arme. Og dermed var tonen sat for tre kvarter, hvor de politiske hentydninger vedvarende dukkede op, og som tydeligt gjorde det klart, at amerikaneren ikke var tilfreds med tilstanden i hans hjemland. Der blev dog også plads til mere personlige og eksistentielle poesistykker, som drog lytteren ind i et forunderligt absurd og surreelt univers. Hvilket ikke mindskedes af Sundh’s på én gang skramlende og melodiske underlægning, der til tider trak Burgess’ stemme med ind i laptop-maskineriet, hvor den manipuleredes og bearbejdedes, således at lyrikken og lydkunsten i momenter fandt en skæv og skrøbelig syntese.